~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Mijn oude Dyna

Show je eigen fiets of andere mooie bouwsels die je bent tegengekomen.
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Grizzly »

Inmiddels is de Harley wat onder het mes geweest en zijn er wat kilogrammen van af.
Het ijzeren voor spaakwiel is vervangen door een RVS gespaakt voorwiel, het massieve 16" achterwiel is vervangen door een 17" RVS gespaakt achterwiel met Alu velg.
Nooit geweten dat een 17" wiel lichter weegt dan een 16"wiel.

Dit komt door de verandering in band maat. Dat was 150/80-16 en werd 150/70-17. Het verschil in hoeveelheid rubber van een 150/80 is uiteraard groter dan bij een 150/70, zelfs als de bandmaat van 16" stijgt naar 17". Toch weer een kilo aan niet geveerd gewicht, + het verschil van massief alu velg naar gespaakt, dat scheelde aardig wat kilo's .

De 12" shocks zijn vervangen door 13,5" shocks die een ook nog een stuk minder wegen.
De passagiers voetsteunen met bevestigingen zijn er af.
De zware ijzeren SE uitlaat met chroom schilden is vervangen door een RVS 2 in 1 model. dat scheelde ook al rond de 6 kilo.
Achter spatbord met achterlicht (1 kilo) en richtingaanwijzers vervangen door een korter model met Alu achterlichtje en pinkertjes van een paar gram.
Zware accubak met lood accu is wordt momenteel vervangen door een Lithium model en RVS accu behuizing.
Ik schat in totaal al ruim 25 kilo er af.
Het exacte gewicht moet ik nog na meten. Het wachten is op de 500kg weegschaal die nog onderweg is.

Ik doe veel zelf, maar voor de las klussen en de elektriciteit wordt ik geholpen door een maatje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Grizzly op 17 dec 2020 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
rene79shovel
Forum Member
Forum Member
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
Zo ja, wat voor type: shovel
Bouwjaar: 1979

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door rene79shovel »

uh , uiteraard is een 16 inch lichter dan een 17 :-)
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Grizzly »

rene79shovel schreef: 30 nov 2020 22:01 uh , uiteraard is een 16 inch lichter dan een 17 :-)
Ja inderdaad, grappig he.
Ik had het zelf andersom verwacht, zoals de meesten. Maar omdat de band maat ook verandert en die 17" band minder weegt dan de 16" band, komt het gehele wiel op een lager gewicht uit.
Ik zag toevallig het zelfde op het USA Harley forum, waar iemand al die banden en wielen had gewogen en tot de zelfde conclusie kwam.
rene79shovel
Forum Member
Forum Member
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
Zo ja, wat voor type: shovel
Bouwjaar: 1979

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door rene79shovel »

volgens mij heb je het dan verkeerd neergezet , je bedoelt dat een 17 inch wiel lichter is dan een 16 inch ?
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Grizzly »

rene79shovel schreef: 08 dec 2020 19:47 volgens mij heb je het dan verkeerd neergezet , je bedoelt dat een 17 inch wiel lichter is dan een 16 inch ?
Thanks, Inderdaad staat het verkeerd om. Een 17" wiel is lichter dan een 16" wiel.
Je zou eerder denken dat 17 groter is, dus zwaarder. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Mijn oude 16" wiel woog 37.2 lbs en mijn nieuwe 17" gespaakte wiel 27.5lbs, dat scheelt bijna 10lbs per wiel, onafgeveerd gewicht.

Afbeelding
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Grizzly »

Inmiddels de accu en de accu bak vervangen.
De Lithium accu weegt nog geen 1.5 kg
Afbeelding

De oude lood accu van DEKKA woog 7kg, dus dat spaart 5.5kg uit.
Afbeelding

De oude massief ijzeren accu bak was nog wel goed, maar had best wel wat diverse vormen.
Die wilde ik voorlopig niet namaken in RVS, dus heb ik hem een stuk lichter gemaakt door er gaten in te boren.
Niet veel gewicht, maar alle onsjes tellen.
De behuizing was van verchroomd ijzer, zoals het meeste Harley spul, en erg roestig (zoals ook zo vaak met USA chroom)
Dat was makkelijk na te maken in RVS, maar ook dat is meer cosmetisch en slechts een klein beetje lichter.
Afbeelding

De beltguard was helemaal een bonk geroest USA ijzer dus ook daar maar flink de tol op gezet en met de bovenfrees gaten in gemaakt.
Misschien dat ik deze wel ooit namaak in RVS. Moet niet moeilijk zijn met was laswerk.

Gebruikersavatar
hankypanky
Active Member
Active Member
Berichten: 2026
Lid geworden op: 27 sep 2015 11:55
Zo ja, wat voor type: RK classic
Bouwjaar: 2006

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door hankypanky »

moet je nou zelf ook nog op dieet? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Gerry »

hankypanky schreef: 19 dec 2020 07:19 moet je nou zelf ook nog op dieet? :lol: :lol:
;) :toppie:
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rene79shovel
Forum Member
Forum Member
Berichten: 435
Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
Zo ja, wat voor type: shovel
Bouwjaar: 1979

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door rene79shovel »

tja , gaatje boren is het nieuwe custom
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Mijn oude Dyna

Bericht door Grizzly »

rene79shovel schreef: 19 dec 2020 09:36 tja , gaatje boren is het nieuwe custom
Eigenlijk is het een oud custom.
Vanaf het ontstaan van motoren wisten de echte slimmeriken dat gaten boren in de onnodige stukken metaal de motor lichter maakt.
En een lichtere motor is sneller, remt beter, stuurt en veert makkelijker en gebruikt minder brandstof.
Het is zelfs een design feature geweest, dat regelmatig terug komt in duurdere onderdelen.
Een aantal aftermarket leveranciers doet het nog steeds. Deze buckshot is een goed voorbeeld, al kost deze €141.

Als ik zo om me heen kijk naar vele Harley rijders, begrijp ik dat flink overgewicht voor sommigen een reden is om Harley te rijden :lol: .
Voor mij gelukkig niet. Dat is nog spier massa en geen overtollige bagger.

Afbeelding
Plaats reactie