~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Gerry »

dit verhaal staat op Prikbord ..het hele topic >> http://harley-davidson.startpagina.nl/p ... g-16701274" onclick="window.open(this.href);return false;

maar hier de uitkomst

Re: indentiteitskeuring

Gepost door: Leo ()
Datum: 26 september 2013 21:17

Hallo eigenbouw rijders,

Ik had ook zo'n brief gekregen, en afgelopen dinsdag was dan de keuring....
Ik was samen met 3 andere eigenbouw rijders bij het keurings station.
Wat blijkt..... van de 4 zijn alle 4 de kentekens ingetrokken en dus mogen de motoren niet meer de weg op.
Bij geen van ons waren de bloknummers e.d. echt.
Dat kan het volgende betekenen:
1.) tijdens het controleren van de nummers d.m.v etsen wordt het originele nummer zichtbaar.
In dit geval wordt justitie ingeschakeld en kan je het blok inleveren omdat het van diefstal afkomstig is.
2.) Tijdens het controleren kan men wel zien dat de nummers niet kloppen, maar zijn de originele nummers niet meer te traceren.
In dit geval mag je het houden omdat men het niet kan bewijzen dat het van diefstal afkomstig is.
Helaas kan je echter het blok niet meer ( legaal ) gebruiken omdat je het niet meer kan laten herkeuren door de RDW.

Wat nog overblijft is een nieuw ( of 2e hands...) blok te kopen en dat te gaan gebruiken. Je oude blok kan dan als bloemvaas gaan dienen. :-(

Bij de RDW zeiden ze dat het over 600 motoren ging.... Bij het keurings station waar ik moest komen waren toen inclusief mijn motor 18 motoren gekeurd. Slechts 1 heeft het kenteken terug ontvangen. En dus bij 17 v/d 18 zijn de kentekens ingetrokken. Ik ben er goed ziek van, en ben die dag ook 3 jaar ouder geworden....

Hopelijk gaat het jullie beter af.

Succes.

m.vr.gr.
Leo
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
dockerdon
Forum Member
Forum Member
Berichten: 406
Lid geworden op: 25 mar 2012 12:08
Zo ja, wat voor type: Softail FXSTC
Bouwjaar: 1988
Locatie: The Little House I Used To Live In

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door dockerdon »

Als je toch gaat bouwen gewoon een nieuw S en S blok kopen. Je moet niet kijken op een paar centen. Dan heb je geen gezeur als dat je een wazig blok koopt op marktplaats waar de herkomst niet bekend van is.
"Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST" FZ
[[/b]
Johans
Forum Member
Forum Member
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 jun 2013 15:07
Zo ja, wat voor type: Shovel
Bouwjaar: 1982

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Johans »

dockerdon schreef:Als je toch gaat bouwen gewoon een nieuw S en S blok kopen. Je moet niet kijken op een paar centen. Dan heb je geen gezeur als dat je een wazig blok koopt op marktplaats waar de herkomst niet bekend van is.
Iedereen heeft een bloedhekel aan als zijn motor gestolen word , maar alle onderdelen / motoren worden wel verkocht
Ergens blijven dus die onderdelen en een gedeelte komt terecht in de zelfbouw branche
Lees op een Amerikaans forum dat ze daar ook erg streng zijn op die nummers en dat zonder title zo'n motorfiets nauwelijks waarde heeft
Het is natuurlijk verschrikkelijk zuur als je in goede trouw voor een normale prijs de motor hebt gekocht
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Gerry »

Johans schreef: Iedereen heeft een bloedhekel aan als zijn motor gestolen word , maar alle onderdelen / motoren worden wel verkocht
Ergens blijven dus die onderdelen en een gedeelte komt terecht in de zelfbouw branche
Lees op een Amerikaans forum dat ze daar ook erg streng zijn op die nummers en dat zonder title zo'n motorfiets nauwelijks waarde heeft
Het is natuurlijk verschrikkelijk zuur als je in goede trouw voor een normale prijs de motor hebt gekocht
ja maar het is vaak niet de schuld van de mensen die nu eigenaar zijn
die lui die dat doen die worden nooit gepakt of hebben er geen ellende van
er staat gewoon op marktplaats en bij dealers enz ,,Fatboy te koop of heritage,, voor de normale prijs
en dan zit er ineens een zelfbouw kent op
de meeste mensen hebben geen idee en kopen gewoon zo een ding voor de hoofdprijs
en daarvan zitten er nu 600 met de gebakken peren
(ik heb dit soort dingen al een paar keer op het andere forum gezet
maar dan krijg ik commentaar dat ik een zeikerd ben die altijd overal wat op heb ..)
nou je ziet het nu
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
T-T
Active Member
Active Member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 01 jun 2013 18:01
Zo ja, wat voor type: Beemer
Bouwjaar: 2016
Locatie: Voorheen Amsterdam

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door T-T »

Als je als koper beter let op dat soort dingen (of er word wat meer herkenbaarheid/voorlichting aan gegeven) en je koopt geen dubieus blok/of onderdeel meer, dan loont het op gegeven moment ook niet meer voor het dievengilde om uberhaupt een motor te stelen, dat is volgens mij het idee erachter, die 300 gedupeerden vertellen het verder en verder en verder, en misschien zitten er tussen die 300 wel een paar die het wel wisten ;)
I've learned that pleasing everyone is impossible but pissing everyone off is a piece of cake

Het is zinloos mij te volgen, ik verdwaal zelfs onder de douche ;-)
Member of The Unwanted Ones ½% Club
Gebruikersavatar
Stef
Active Member
Active Member
Berichten: 4662
Lid geworden op: 01 jun 2013 13:02
Zo ja, wat voor type: FLHTC
Bouwjaar: 2003
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Stef »

inderdaad Edwin, je zal je spaarcentjes maar in een bike met eigenbouwkenteken hebben gestoken. Je verwacht ergens toch niet dat zo'n ding van gestolen spul aan elkaar kan hangen. Misschien wat naief maarja, daar moeten de boefjes het natuurlijk wel van hebben. :proost:
Member of The Unwanted Ones 1/2 % Club
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Gerry »

zie er net een stukje over op facebook >> https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9411630914" onclick="window.open(this.href);return false;

Bigtwin Bikeshow en Expo · 1.633 mensen vinden dit leuk.
4 uur geleden ·
Herkeuringen RDW!
We hebben op de redactie een aantal verontruste (en verontwaardigde) berichten binnen gekregen van bezitters van eigenbouw motoren.
Zij zijn door het RDW opgeroepen om te verschijnen op een van de RDW keuringsstations.
Voor de redactie reden om contact op te nemen met het RDW om te vragen wat er aan de hand is.
Hierbij het antwoord van de RDW persvoorlichter:
“De RDW heeft de eigenaren van 394 zelfbouwmotorfietsen opgeroepen voor een keuring.
Van de opgeroepen motorfietsen is vastgesteld dat zij ná de registratie in het kentekenregister een ander motorblok hebben gekregen.
Dat mag officieel alleen na een keuring.
De keuring is bedoeld om het vervangende motorblok te identificeren en om vast te stellen of de motorfiets nog aan de wettelijke voorschriften voldoet.
Met deze actie wil de RDW de registratie van motorfietsen in het kentekenregister weer kloppend krijgen.”
Van sommige van deze motoren is het kenteken ingenomen, omdat getwijfeld wordt aan de identiteit van onderdelen,
zoals motorblok, versnellingsbak en andere onderdelen met een nummer.
Als je kenteken is ingenomen mag je er niet meer mee rijden.
Vervelend is echter dat deze inname zonder duidelijke opgave van reden gebeurd en ook niet wordt aangeven wat er vervolgens gebeurd of moet gebeuren.
Er wordt vermoed dat de RDW en politie op deze manier er achter willen komen waar de gestolen Harleys blijven.
Het omkatten van een gestolen Harley is tamelijk eenvoudig;
Je koopt een eigenbouwframe met kenteken en je plaatst alle onderdelen van de gestolen motor in het frame.
Om het motorblok een andere identiteit te geven koop je een set (aftermarket)carters en je zet alle onderdelen over.
Ook verschijnen er wel eens blokken en onderdelen op Marktplaats.
Als nietsvermoedende eigenbouwer koop je zo’n blok dat achteraf gestolen blijkt te zijn.
Bij een controle zoals deze ben je mooi de sigaar.
Toch zijn er ook blokken die niet zijn gestolen en toch geen identiteit hebben.
Denk bijvoorbeeld aan een blok wat in elkaar is gezet met onderdelen die hier en daar zijn overgebleven.
Conclusie: zorg dat je bij alle onderdelen, waar een nummer in staat, de herkomst kan overleggen.
En zeg nou zelf; je wilt toch geen gestolen onderdelen op je motor,
want morgen kan je zelf de dupe zijn van diefstal.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
T-T
Active Member
Active Member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 01 jun 2013 18:01
Zo ja, wat voor type: Beemer
Bouwjaar: 2016
Locatie: Voorheen Amsterdam

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door T-T »

Pech voor de goed van vertrouwen bouwers, maar ik vind het een goede zaak, we willen allemaal toch dat er tegen opgetreden word?
I've learned that pleasing everyone is impossible but pissing everyone off is a piece of cake

Het is zinloos mij te volgen, ik verdwaal zelfs onder de douche ;-)
Member of The Unwanted Ones ½% Club
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door Gerry »

TikTak schreef:Pech voor de goed van vertrouwen bouwers, maar ik vind het een goede zaak, we willen allemaal toch dat er tegen opgetreden word?
Ja ik ben het wel met je eens
maar het zijn voor het over grote deel weer normale mensen die zo een ding hier of daar (dat kan net zo goed bij een motorzaak of een dealer zijn geweest)
hebben gekocht en die zitten straks zonder kent .. en daar is het wel lullig voor
die kopen een mooi HDje en dan zit er een zelfbouw kent op (weten hun veel) en die kunnen nu een groot probleem hebben Robert

nou doe er je voordeel mee ... Koop nooit iets met een zelfbouw kent
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
T-T
Active Member
Active Member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 01 jun 2013 18:01
Zo ja, wat voor type: Beemer
Bouwjaar: 2016
Locatie: Voorheen Amsterdam

Re: PAS OP met zelfbouw kent op motoren

Bericht door T-T »

Gerry schreef:
TikTak schreef:Pech voor de goed van vertrouwen bouwers, maar ik vind het een goede zaak, we willen allemaal toch dat er tegen opgetreden word?
Ja ik ben het wel met je eens
maar het zijn voor het over grote deel weer normale mensen die zo een ding hier of daar (dat kan net zo goed bij een motorzaak of een dealer zijn geweest)
hebben gekocht en die zitten straks zonder kent .. en daar is het wel lullig voor
die kopen een mooi HDje en dan zit er een zelfbouw kent op (weten hun veel) en die kunnen nu een groot probleem hebben Robert

nou doe er je voordeel mee ... Koop nooit iets met een zelfbouw kent
Hahaha, dat had ik al vroeg door, dat heb ik nog nooit gedaan ;) maar i.d.d. wat je zegt die normale mensen blijven weer aan de pan hangen al betwijfel ik als je hem bij de stealer heb gekocht of je daar geen verhaal kunt halen, maar laten we eerlijk zijn lange, sommige onderdelen worden echt belachelijk lage prijzen voor gevraagd, dan gaat er toch een ledje branden?
I've learned that pleasing everyone is impossible but pissing everyone off is a piece of cake

Het is zinloos mij te volgen, ik verdwaal zelfs onder de douche ;-)
Member of The Unwanted Ones ½% Club
Plaats reactie