MotoZoom Failliet
Geplaatst: 02 dec 2019 13:03
Motorbranche
MotoZoom sluit deuren webshop en winkels; faillissement onderweg
Webshop en motorkledingwinkel Motozoom heeft haar winkels en de webshop "tot nader order" gesloten, zo meldt ze in een mail aan haar klanten en in een bericht op de website.
Naast de webstore is er ook de centrale winkel in Utrecht. Motozoom breidde in de afgelopen jaren uit naar Apeldoorn en Amsterdam, deze winkels werden in aparte BV's ondergebracht. Alle vestigingen en de webshop zijn nu gesloten, waarbij een afbeelding van een omgevallen motorrijder wordt getoond. Het traject om een faillissement aan te vragen is volgens één van eigenaren ingezet, waarbij het een voorwaarde is om de activiteiten te staken.
Het bedrijf werd in 1994 opgericht en was al snel één van de eerste partijen die in Nederland online motorkleding en accessoires ging verkopen en zich zo een dominante positie verschafte. Het Utrechtse bedrijf begon als postorderbedrijf. Dat gebeurde in het begin als Nederlandse franschisenemer van het Duitse Louis, waardoor het soms wel een doorgeefluik van de Duitse keten leek. In 1999 werd de naam van Louis.nl in Motozoom veranderd en werd de omslag naar een webshop gemaakt. Veel van het aanbod kwam nog steeds bij het Duitse bedrijf vandaan. Naast de veranderende businessmodellen van fabrikanten en de opkomst van nieuwe, grote webwinkels voor motorkleding, kwam ook leverancier Louis recent met een eigen Nederlandse vestiging, waarna MotoZoom voor haar producten overstapte naar Polo, ook een grote Duitse partij.
Tegenover Nieuwsmotor.nl zegt oprichter en mede-eigenaar Rejoh van der Voort: "Helaas zitten we in een traject waarin we het faillissement van Motozoom moeten gaan aanvragen. De afgelopen tijd zijn de marges in onze branche dusdanig onder druk komen staan, dat we daarmee niet verder kunnen. Online gaat dat vaak nog wel, maar vooral in de winkels moet je wel alle uitleg en service geven, waarop je dan vaak alsnog de goedkoopste onlineprijs kan krijgen. In ons 25ste jaar hebben we daarom geprobeerd het roer om te gooien door bijvoorbeeld een koper te vinden, maar dat is niet gelukt. We staan daar nog steeds voor open, maar dat moet dan wel heel snel zijn."
MotoZoom sluit deuren webshop en winkels; faillissement onderweg
Webshop en motorkledingwinkel Motozoom heeft haar winkels en de webshop "tot nader order" gesloten, zo meldt ze in een mail aan haar klanten en in een bericht op de website.
Naast de webstore is er ook de centrale winkel in Utrecht. Motozoom breidde in de afgelopen jaren uit naar Apeldoorn en Amsterdam, deze winkels werden in aparte BV's ondergebracht. Alle vestigingen en de webshop zijn nu gesloten, waarbij een afbeelding van een omgevallen motorrijder wordt getoond. Het traject om een faillissement aan te vragen is volgens één van eigenaren ingezet, waarbij het een voorwaarde is om de activiteiten te staken.
Het bedrijf werd in 1994 opgericht en was al snel één van de eerste partijen die in Nederland online motorkleding en accessoires ging verkopen en zich zo een dominante positie verschafte. Het Utrechtse bedrijf begon als postorderbedrijf. Dat gebeurde in het begin als Nederlandse franschisenemer van het Duitse Louis, waardoor het soms wel een doorgeefluik van de Duitse keten leek. In 1999 werd de naam van Louis.nl in Motozoom veranderd en werd de omslag naar een webshop gemaakt. Veel van het aanbod kwam nog steeds bij het Duitse bedrijf vandaan. Naast de veranderende businessmodellen van fabrikanten en de opkomst van nieuwe, grote webwinkels voor motorkleding, kwam ook leverancier Louis recent met een eigen Nederlandse vestiging, waarna MotoZoom voor haar producten overstapte naar Polo, ook een grote Duitse partij.
Tegenover Nieuwsmotor.nl zegt oprichter en mede-eigenaar Rejoh van der Voort: "Helaas zitten we in een traject waarin we het faillissement van Motozoom moeten gaan aanvragen. De afgelopen tijd zijn de marges in onze branche dusdanig onder druk komen staan, dat we daarmee niet verder kunnen. Online gaat dat vaak nog wel, maar vooral in de winkels moet je wel alle uitleg en service geven, waarop je dan vaak alsnog de goedkoopste onlineprijs kan krijgen. In ons 25ste jaar hebben we daarom geprobeerd het roer om te gooien door bijvoorbeeld een koper te vinden, maar dat is niet gelukt. We staan daar nog steeds voor open, maar dat moet dan wel heel snel zijn."