~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Import

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Kwajoep

Re: Import

Bericht door Kwajoep »

Ik heb geen idee, bij mij staan er nergens meer nummers in :shutup2: :lol_bord: Gelukkig maar is mij wel bekend wie hem gebouwd heeft enz…. :hello:
Grizzly
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
Zo ja, wat voor type: Dyna
Bouwjaar: 2002

Re: Import

Bericht door Grizzly »

Het zijn niet allemaal horror stories.
Met een beetje goed eigen onderzoek kom je een heel eind en voorkom je de meeste problemen.
Sinds eind vorig jaar was ik, (met slechts €7500 ) op zoek naar een ouder model FXD Dyna, bij voorkeur 2000 tot 2002 (hot forged cranckshaft) T-sport (dubbele schijf voor) model met weinig km.
Dat lukte uiteindelijk niet helemaal, er kwam een 2002 LowRider, (uiteraard matching vin numbers en 23.000km ) voorbij die ik niet kon laten staan.


In januari vond ik op FB een drietal jongens die zelf Harley rijden en deze zelf geïmporteerd hadden, dus met wat ervaring in de route.
Ze hadden het idee, om ook anderen aan een goede Harley te helpen, (voor weinig) en er net genoeg aan te verdienen om hun eigen Harley's steeds wat beter te maken of te upgraden.
Zo gezegd zo gedaan. Ik werd door een Harley maatje gewezen op hun FB site met 7500eurobikes, omdat daar ook een Dyna stond.
Inderdaad, voor €7500, mijn max bedrag (en eigenlijk veel te weinig), maar meer zat er voorlopig niet in.

Uiteindelijk eerst een bezoekje gebracht aan de mannen, bleek eerlijk en goed volk.
Daarna de motor stap voor stap kunnen volgen vanuit USA, schip, Douane NL, en naar de mannen, waar ik direct bij was.
Daarna RDW, (vertraagd door Corona) en op kenteken. Voor de kosten van de keuring moet men tegenwoordig €250 bij betalen, want anders kunnen de mannen het er niet voor doen voor die €7500. Zij hebben inmiddels een 2de site voor HD's die iets boven de €7500 komen.

Wat je zelf kunt doen om de risico's te verlagen, is gaan speuren op framenummer. Dat heb ik gedaan en kwam uiteindelijk uit bij de Harley dealer in de USA, die er al 40 jaar zit) die hem te koop had aangeboden.
Daar heb ik contact mee opgenomen en de hele geschiedenis van de motor opgevraagd. Zo kwam ik weer bij de eerste en laatste (enige) eigenaar uit.
Dat bleek een veteraan te zijn, die met de $ die hij verdiende aan 3 Irak tours zijn Dyna laten chrome pimpen en "tunen" met een originele stage4 SE kit, door de Harley dealer.
De dealer bevestigde dat verhaal, hij had de stage4 kit gedaan. In 2019 had de eigenaar hem ingeruild op een nieuwe HD.

Dus, met een beetje zoekwerk, en een VIN nr. kun je echt veel vinden via de "free VIN check" sites in de US.
Cabby
Forum Member
Forum Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 okt 2020 17:13
Zo ja, wat voor type: FLHTC
Bouwjaar: 2012

Re: Import

Bericht door Cabby »

Ik blijf het, bij de import, nog steeds onbegrijpelijk vinden, dat de RDW de kmstand overneemt van het moment dat hij ter keuring wordt aangeboden!!!
Dat er in onze EU, géén gekoppelde systemen zijn, om de kmstand te kunnen checken bij de buitenlandse RDW's. Dát zou al een heel gedoe en gefoetel schelen! Toch?!
:toppie:
Plaats reactie