~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Indian met H-D parts.

Forum voor Custom Bikes (eigenbouw e.d.)
Gebruikersavatar
Propper
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2301
Lid geworden op: 27 dec 2011 16:16
Zo ja, wat voor type: FatBoy
Bouwjaar: 1990
Locatie: Oldambt
Contacteer:

Indian met H-D parts.

Bericht door Propper »

Omega custom voor doodgravers

Januari is een redelijk onbewogen maand in motorland, vandaar deze custom-lieveling uit de oude doos. Letterlijk in dit geval, want het is niet alleen oud nieuws, de thematische motor in kwestie is gebaseerd op voertuigen uit vervlogen tijden toen er van stalen rossen nauwelijks spraken was. Laten we even kijken.

Omegateken

Isto Kotavuopio heeft een creatie ontwikkeld die zijn gelijke niet kent. Wat meteen opvalt is de vreemde onconventionele vormgeving van de motor duidelijk de contouren heeft van het Omegateken. En wat dacht je van een zandloper als koppeling? Het is ook de enige motor ter wereld die beschikt over een stuurstang (wel mono, heel sierlijk) die lager begint dan de as van het voorwier. Isto zegt hier over dat voor de komst van de Harley-Davidson nog helemaal niet duidelijk was, hoe een motor er precies uit moest zien. Nu wel. Maar toen nog niet.

Indiaan in het hart

Het hart van de motor heeft Isto in Amerika op de kop weten te tikken. Het is een gereviseerde 600cc Indian uit 1942 met diverse ‘geleende’ onderdelen van Harley Davidson . Om te snappen waar de Omega over gaat, moeten we terug naar Isto’s — alias ‘Mad Axe’ — kinderjaren. In Finland reden er toen nog oude sierlijke, door paarden getrokken lijkenwagens. De ornamenten waarmee die rijtigen uit 1800 verfraaid waren, inspireerde Isto tot het maken van fantastische handgemaakte details. Kijk naar de spaakwielen, de koplamp en het zadel.

Loodzwaar

Voor het frame laste de Chemical Brothers (Isto heeft nog een broer Stefan) naadloze hydraulische slangen aanelkaar. Ze bedekten het met handvervaardigd plaatwerk van 1,5 mm dikte. Uiteindelijk werd de motor de gewenste vorm gehamerd, eveneens zwaar handenarbeid. De tank werd vervolgens in lood gegoten net zoals ze dat in de jaren ‘50 bij de Buicks en Studebakers deden.

De broers maakten het project af met bijzonder driespaaks velgen (met de hand gepolijst), witte Firestone Racing banden en een ‘Flying Eyeball’ koplamp met een moderne lamp en lens. Ook deze laatste fase was een knap staaltje zelfbouw. De lamp alleen al nam bijna 100 uur in beslag.

Sierlijk

“Er zijn veel symbolen van dood en wedergeboorte op de fiets,” zegt Isto. “Het is een oude Finse gewoonte om boze geesten. Neem bijvoorbeeld de zandloper jockey shifter versnellingspook, die symboliseert dat de tijd dringt. Het kruis op het zadel en het algehele Omega-ontwerp symboliseren de wedergeboorte. Het gaat hier niet om goed of kwaad, het maakt deel uit van het leven, in al haar sierlijkheid en harmonie.”

De Finse bouwer a.k.a Chemical Chopper won met zijn Omega diverse prijzen, waaronder de eerste prijs van de Scandinavische Twin Clum MC en de zesde prijs bij de prestigieuze AMD Championships, in de Freestyle klasse.
Plaats reactie