~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholden

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60338
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholden

Bericht door Gerry »

Ik las net stukje op een ander forum van ,,Zoef,, die met goed gevolg een bekeuring tegen iets te veel geluid heeft gewonnen.
zal zijn verhaal hier even plaatsen, daar kunnen we allemaal een keer iets aan hebben

Zoef schreef:Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholden
Hallo forumleden

vorige week na meer dan 1½ jaar bericht gekregen van OvJ ; strafbeschikking van € 397,- wordt kwijtgescholden ivm gebrek aan bewijs:

Ik heb bezwaar aangetekend, omdat mi de procedure niet goed gevolgd was. Het meten van geluid moet voldoen aan strenge eisen. Zie hieronder mijn bezwaar:

Verzet tegen strafbeschikking

Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Postbus 8267
3503 RG UTRECHT

Geeft eerbiedig te kennen:
Referentie/kenmerk 1132 5420 0151 1694

Personalia en adresgegevens verdachte


Verdachte tekent hierbij verzet aan tegen de aan hem/haar uitgereikte strafbeschikking die als bijlage bij dit verzetschrift is gevoegd.
Gronden van verzet
Verdachte kan zich niet vinden in de aan hem/haar uitgereikte strafbeschikking om de navolgende redenen.
1. Hieronder staat de regelgeving vwb de meting ( opgevraagd bij de RDW ), met daarin mijn opmerkingen/ bezwaren. Vlgs mij is niet aan alle voorwaarden voor een juiste meting voldaan. M.n aan de voorwaarden in art. 34.3 en 34.4 en art. 35. d en 35.e is niet voldaan. Van 34.3 heb ik als bewijs een filmpje, wat ik tijdens de meting gemaakt heb. Ik ben graag bereid dit filmpje aan u op te sturen.

Verder verzoek ik ook de gegevens van de calibratie aan mij te sturen, die voor en na de meting zijn vastgesteld, op basis van de wet openbaarheid bestuur.

§ 2. Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen
Artikel 33
1. Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van een:
a. geluidsniveaumeter;
b. calibratiegeluidsbron;
c. toerenteller.
2. De in het eerste lid vermelde apparatuur moet voldoen aan hetgeen voor het desbetreffende meetmiddel is bepaalde in hoofdstuk 8 van deze regeling.
3. Bij het meten van het geluidsniveau worden de meetcondities als bedoeld in artikel 34 in acht genomen.

Artikel 34
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.

3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets of het driewielig motorrijtuig bevinden, met uitzondering van het stuur van de motorfiets, zoals weergegeven in figuur 6. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. Tijdens de meting waren meerdere personen binnen deze rechthoek aanwezig. Ik heb een filmpje van de meting gemaakt, waarbij ikzelf vlak bij het meetapparaat stond binnen de aangegeven rechthoek. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.

4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. Voor en na de meting heeft deze controle niet plaatsgevonden De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets of het driewielig motorrijtuig op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets of driewielig motorrijtuig.

Figuur 6. Afmetingen proefterrein.

Artikel 35
De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:
a. voor aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging ‘F’ , voorheen aangeduid met ‘Fast’, en de frequentieweging ‘A’;
b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
c. indien het niet mogelijk is de overbrenging te ontkoppelen, moet het aangedreven wiel vrij kunnen draaien;
d. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron;.Dit is niet gebeurd. Men is meteen begonnen met meten
e. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig; Omdat de calibratie niet heeft plaatsgevonden is ook dit niet gecontroleerd. Waarden van de calibratie moeten neem ik aan aanwezig zijn en moeten door de politie overlegd kunnen worden

2. Aanvullend op bovenstaande kan ik nog aangeven dat het meetgebied op de openbare weg was, waarbij de helft van de weg afgezet was met pionnen, en waarbij over de andere weghelft regelmatig auto’s en motoren langsreden, die ook gecontroleerd werden. Of er tijdens de meting voertuigen voorbij zijn gekomen, kan ik niet aantonen, maar dit kan gezien de hoeveelheid controles die uitgevoerd werden zeker niet uitgesloten worden.
Als voorbeeld een foto bijgevoegd, van weliswaar een andere meting op die dag.
Zoals u ziet rijdt op de achtergrond een auto voorbij!


3. Afgezien van de onjuiste meting is bij de meting uitgegaan van de dB-waarden behorende bij de EU-typegoedkeuring van dit model te weten 86 dB. Op basis daarvan is gemeten en de hoogte van de overschrijding vastgesteld, rekening houdend met een marge van 2 db.
Echter is mijn motor een niet EU-typegoedgekeurd model ( zelf uit Amerika geïmporteerd), waarbij in het kentekenregister van het RDW een dB- waarde van 91 dB is vastgesteld. Rekening houdend met een marge van 2 is de overschrijding niet 13 dB, maar slecht 8 dB
Indien de mate van overschrijding bepalend is voor de hoogte van de boete, is dit gegeven wel van belang en verzoek ik u om bijstelling van de strafmaat.

Termijnen
Het onderhavig verzet is tijdig gedaan binnen de in artikel 257e lid 1 genoemde termijn van 14 dagen nadat het afschrift van de strafbeschikking hem/haar in persoon was uitgereikt.
Nadere toelichting
Verdachte zal ter terechtzitting het onderhavig verzet, voor zover noodzakelijk, nader toelichten.

REDENEN WAAROM
Verdachte verzoekt U het verzet gegrond te verklaren en de strafbeschikking te vernietigen.

ADVIES als je wordt aangehouden voor zo'n meting: maak foto's en liever nog filmpjes van de meting en de omgeving, zodat je dit later kunt gebruiken als bewijs.

Verzet aantekenen loont dus !!!

Ik hoop hier mede -motorrijders mee te kunnen helpen, om zodoende onder de belachelijke straffen uit te komen, die voor dit soort strafzaken gehanteerd worden.

groet

Zoef
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Scrooge
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 4746
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:58
Locatie: The bright side of life

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Scrooge »

kit schreef:Me zoon heeft ook zo,n ervaring en ook gewonnen. Ze doen maar wat bij de rdw. Dus in verweer gaan loont :D
Dit was niet bij de RDW; hij was eind 2013 staande gehouden in Rosmalen (politie fuik). Die hebben een meting gedaan met de bekeuring tot gevolg.
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60338
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Gerry »

kit schreef: oh ik las het niet goed maar bij de rdw gaat ook niet alles volgens de regels ze doen allemaal maar wat ....
Nou dat is idd zo ,, dat hadden wij met die motor van HenkB
alles standaard ,,luchtfilter uitlaat enz,, toen gingen ze met de franseslag meten en kwamen ze aan 104db
voor de rest deden ze moeilijk,, en die vent zei, alles is standaard ik vind het wel best
maar van die meting op zich klopte niks
er was een vrachtwagen heen en weer aan het steken en er kwam nog een vliegtuig over,
dat sloeg nergens op
ik heb bij de RDW op lelystad wel is een meting gehad en daar gaat het wel serieus
daar reden met een xxxx toerental door een tunnel en daar werd het gemeten
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60338
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Gerry »

Groningen schreef:Mooi artikel Ger :thumbsup:
Nou ja het was een stukje van ,,Zoef,, die heeft hier ook nog 9 hele berichten geplaatst , maar is zijn wachtwoord kwijt denk ik
>> viewtopic.php?f=295&t=3024&p=46807#p46807" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
wolfrider/toerbaard
Forum Member
Forum Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jul 2012 07:45
Zo ja, wat voor type: wide glide
Bouwjaar: 2010
Locatie: belgie

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door wolfrider/toerbaard »

Goed gedaan van Zoef ! :thumbsup:
Het lijkt wel een advokaat !
Goeie tip, Gerry.
Kan anderen nog van pas komen.
Hier in belgie hebben we ( voorlopig ) nog niet zoveel last van geluidsmetingen ...
nu :dyna wide glide 2010 + suzuki bandit 1250 naked 2009 + bmw r1150gs 2002
daarvoor : ac50 ac100 gt550 gs1000s k100rt k100rs r1150r

wolfrider facebook
Homer
Active Member
Active Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:30
Zo ja, wat voor type: FLHTCUI
Bouwjaar: 2003
Locatie: Kruikenstad

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Homer »

Oké, schrijft dat het 1½ jaar geduurd heeft voor dat deze bericht heeft gehad van het OvJ , dat betekend nu dus dat je al die tijd je kentekenbewijs kwijt bent ( wordt ingetrokken als een voertuig bij een controle niet meer aan de typegoedkeuring voldoet ), en dus niet met je motor mag rijden, ook lekker. :cry:
Homer groet u !
Gebruikersavatar
Scrooge
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 4746
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:58
Locatie: The bright side of life

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Scrooge »

Volgens mij had hij enkel een bekeuring gehad. En daar tegen heeft hij bezwaar gemaakt. Zijn kenteken is niet ingenomen.
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
zoef57
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2013 22:11
Zo ja, wat voor type: Streetglide
Bouwjaar: 2010
Locatie: Beuningen

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door zoef57 »

Hallo, ben mijn wachtwoord niet kwijt, maar zit gewoon niet vaak op het forum. Ik hoop dat mijn post. anderen kan helpen tegen de willekeur van politie / justitie.

Dank voor alle reacties
zoef57
Forum Member
Forum Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 nov 2013 22:11
Zo ja, wat voor type: Streetglide
Bouwjaar: 2010
Locatie: Beuningen

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door zoef57 »

En kenteken is niet ingetrokken. Dat bedoel ik dus ook met willekeur
Gebruikersavatar
Jep
Active Member
Active Member
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 nov 2015 15:37
Zo ja, wat voor type: XLH
Bouwjaar: 1990
Locatie: Deo

Re: Bekeuring voor luide uitlaten : Bekeuring kwijtgescholde

Bericht door Jep »

Thanks ! :thumbsup:
Afbeelding
Plaats reactie