Soms begrijp ik de koers van HD niet, en al helemaal de geesten van de design afdeling zijn los van de realiteit.
Die PanAmerican, ik ken werkelijk niemand uit mijn omgeving die, met name de voorkant, mooi vind. Spuug lelijk en daar wil je niet op gezien worden.
Er zijn in dat segment veel te veel super goede concurrenten, die ook nog eens een bewezen betrouwbare techniek geschiedenis hebben, lichter in gewicht zullen zijn en goedkoper. Raar dat echt niemand dat ding mooi vindt en dat zij toch doorgaan met dat gedrocht.
De Bronx wordt wat beter ontvangen, maar wordt door HD vermoedelijk ingezet om meer jeugdige rijders aan te trekken en deze groep binnen te halen voor de HD familie. (Althans, dat is wat ik begrijp vanuit de HD wereld)
Meer als concurrent van de Indian FTR1200, die uitstekend is ontvangen ($13,500). (dat model krijgt serieus veel goede recensies, het tegenover gestelde van de PanAmerican, HD had dit model moeten maken
)
Jong publiek gaat HD echter nooit aanspreken, met de verwachte instap prijzen vanaf $15.000 voor de Bronx.
De jeugd heeft meestal nog niet de financiële middelen om boven de $8000 in te stappen.
Daar is zelfs de goedkoopste Sportster met $9000 al te duur voor. En de Sportster is te zwaar, verouderd, en de specs behoren bij een motor van 1980.
Al met al, HD verkopen zitten al jaren in een dalende lijn, en met deze 2 nieuwe modellen gaan ze dat tij niet keren.
Ze zullen andere designers moeten aantrekken, en andere instap prijzen moeten creëren.
Die blokken van de PanAmerican en de Bronx zie ik wel als goede basis voor de toekomstige motoren. Veel koppel en PK.
(elektrische motoren zal nog wel een jaar of 20 duren voordat die meer dan 50% van de markt gaan uitmaken.)