~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

E10

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Bart »

Ik hoorde ook dat het probleem van stotteren, inhouden en dergelijke bij vorst ook kan komen door e10, ik tank meestal geen e10 maar soms is er niets anders en dan moet je wel.
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60322
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Gerry »

Bart schreef: 18 feb 2021 20:35 Ik hoorde ook dat het probleem van stotteren, inhouden en dergelijke bij vorst ook kan komen door e10, ik tank meestal geen e10 maar soms is er niets anders en dan moet je wel.
Ja, zeg er is wat van, ik weet het niet, want ik heb het nog nooit getankt
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Heppie
Active Member
Active Member
Berichten: 27678
Lid geworden op: 01 jun 2013 08:12
Zo ja, wat voor type: CMX1100 Rebel
Bouwjaar: 21
Locatie: 020

Re: E10

Bericht door Heppie »

Gerry schreef: 18 feb 2021 21:05
Bart schreef: 18 feb 2021 20:35 Ik hoorde ook dat het probleem van stotteren, inhouden en dergelijke bij vorst ook kan komen door e10, ik tank meestal geen e10 maar soms is er niets anders en dan moet je wel.
Ja, zeg er is wat van, ik weet het niet, want ik heb het nog nooit getankt
Mario heeft het mij ook afgeraden.
Slecht weer bestaat niet,wel slechte motorkleding .
Peu
Active Member
Active Member
Berichten: 763
Lid geworden op: 18 jan 2020 18:10

Re: E10

Bericht door Peu »

Er zijn ook een paar 102Oct (update: 100oct) pompen. Helaas veel in Friesland, paar in Limburg en 1tje in Putten..
Gaat als de brandweer!!
Zonder ethanol!

https://www.tanqyou.com/locaties
Laatst gewijzigd door Peu op 03 mei 2021 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60322
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Gerry »

Peu schreef: 19 feb 2021 10:55 Er zijn ook een paar 102Oct pompen. Helaas veel in Friesland, paar in Limburg en 1tje in Putten..
Gaat als de brandweer!!
Zonder ethanol!
Ik weet niet beter, dat 102 in 2019 is gestopt

.........................................................................................
HELAAS PINDAKAAS: PRODUCTIE COMPETITION102-BRANDSTOF STOPT
Met ingang van 1 oktober 2019 stopt competition102-brandstof in Nederland
19 sep 2019, 15:15 • Achtergrond, Autonieuws
Bart Oostvogels
Door Bart Oostvogels. Hoofdredacteur AutoRAI.nl, ZERauto.nl & MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter!
Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de motor presteert en hoe meer vermogen de motor levert. Niet zo vreemd dus dat deze brandstof met hoog octaangetal vaak wordt gekocht door mensen met een krachtige auto of motorfiets. Toch is het per 1 oktober 2019 afgelopen. Vanaf dan wordt de zogeheten benzine competition102 met octaangetal 102 niet meer geproduceerd.


Kleine veertig tankstations
Er zijn weinig tankstations waar je de competition102-benzine met octaangetal 102 kunt tanken. Welgeteld zijn er op dit moment nog een kleine veertig tankstations door heel Nederland waar je competition102 kunt tanken. Vanaf 1 oktober 2019 is dat afgelopen. Meerdere aanbieders van deze brandstof – waaronder Esso, Texaco en Firezone – hebben al een statement geplaatst om mensen tijdig te informeren.

E10
Firezone meldt het volgende: “Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van competition102. Alle tankstations in Nederland zijn dan wettelijk verplicht om E10 brandstoffen aan te bieden. E10 is een benzine met maximaal 10% ethanol. De competition102-brandstof zal op Firezone-locaties worden vervangen voor Premium98-brandstof.”


https://autorai.nl/helaas-pindakaas-ben ... niet-meer/
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Heppie
Active Member
Active Member
Berichten: 27678
Lid geworden op: 01 jun 2013 08:12
Zo ja, wat voor type: CMX1100 Rebel
Bouwjaar: 21
Locatie: 020

Re: E10

Bericht door Heppie »

Ik tank alleen E10 als ik niet anders kan krijgen,maar met dat ding van mij rij ik ruim 500 km met een tankie dus meestal is dat geen probleem.
Slecht weer bestaat niet,wel slechte motorkleding .
Peu
Active Member
Active Member
Berichten: 763
Lid geworden op: 18 jan 2020 18:10

Re: E10

Bericht door Peu »

Gerry schreef: 19 feb 2021 11:07
Peu schreef: 19 feb 2021 10:55 Er zijn ook een paar 102Oct pompen. Helaas veel in Friesland, paar in Limburg en 1tje in Putten..
Gaat als de brandweer!!
Zonder ethanol!
Ik weet niet beter, dat 102 in 2019 is gestopt

.........................................................................................
HELAAS PINDAKAAS: PRODUCTIE COMPETITION102-BRANDSTOF STOPT
Met ingang van 1 oktober 2019 stopt competition102-brandstof in Nederland
19 sep 2019, 15:15 • Achtergrond, Autonieuws
Bart Oostvogels
Door Bart Oostvogels. Hoofdredacteur AutoRAI.nl, ZERauto.nl & MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter!
Hoe hoger het octaangetal, hoe beter de motor presteert en hoe meer vermogen de motor levert. Niet zo vreemd dus dat deze brandstof met hoog octaangetal vaak wordt gekocht door mensen met een krachtige auto of motorfiets. Toch is het per 1 oktober 2019 afgelopen. Vanaf dan wordt de zogeheten benzine competition102 met octaangetal 102 niet meer geproduceerd.


Kleine veertig tankstations
Er zijn weinig tankstations waar je de competition102-benzine met octaangetal 102 kunt tanken. Welgeteld zijn er op dit moment nog een kleine veertig tankstations door heel Nederland waar je competition102 kunt tanken. Vanaf 1 oktober 2019 is dat afgelopen. Meerdere aanbieders van deze brandstof – waaronder Esso, Texaco en Firezone – hebben al een statement geplaatst om mensen tijdig te informeren.

E10
Firezone meldt het volgende: “Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van competition102. Alle tankstations in Nederland zijn dan wettelijk verplicht om E10 brandstoffen aan te bieden. E10 is een benzine met maximaal 10% ethanol. De competition102-brandstof zal op Firezone-locaties worden vervangen voor Premium98-brandstof.”


https://autorai.nl/helaas-pindakaas-ben ... niet-meer/
Bij Firezone had mn wss te weinig pompen om het nog langer aan te bieden. Die verkochten dit jaren.
Ik tank het vaak als ik in de buurt ben van Putten. Bestaat toch echt..
Gebruikersavatar
buell killer
Forum Member
Forum Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 feb 2017 19:24
Zo ja, wat voor type: Lowrider s
Bouwjaar: 2017

Re: E10

Bericht door buell killer »

Van octaan 102 gaat een harley niet beter lopen dan moet je een veel hogere compressie hebben, je krijgt met 102 wel minder kans op detonatie maar dat komt dan ook dat de cilinderkop van een harley nogal warm word. Rij zelf altijd 98 daar ik geen e10 in mijn tank wil hebben. Eigenlijk is voor n harley 92 - 95 voldoende maar dan krijg je e10 erbij :bier:
Bloody Marvelous
Forum Member
Forum Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Zo ja, wat voor type: FLHRXS
Bouwjaar: 2020

Re: E10

Bericht door Bloody Marvelous »

Moet even eerlijk toegeven dat ik niet alles gelezen heb, maar zag wel dat er een paar dingen door mekaar gehaald werden.

E5 en E10 heeft alleen betrekking op de hoeveelheid ethanol in de benzine. E5 is max 5% ethanol. E10 is max 10% ethanol.
Bio-ethanol is gewoon ethanol, maar het is biologisch geproduceerd. In theorie is 98 RON E10 ook mogelijk, alleen dat is er nog niet.

95 en 98 geven het RON getal aan. Hoe hoger het RON getal, hoe hoger de brandstof resistent is tegen ontbranding.
Het RON getal geeft niet de hoeveelheid energie aan in de brandstof. Als je motor niet pingelt met 95 RON is er geen enkel voordeel om brandstof met een hoger RON getal te tanken.
Premium brandstof (zoals V-Power) bevat ook toevoegingen die verontreinigingen in de motor oplossen. Het kan geen kwaad om zo nu en dan V-Power te tanken om eventuele verontreinigingen uit de motor en het brandstofsysteem te verwijderen.

Ethanol heeft twee belangrijke nadelen:
1. Het brandt met een hogere temperatuur. Bij een vloeistof gekoelde motor is dat over het algemeen niet zo'n probleem, maar voor een luchtgekoelde motor kan dat wel gevolgen hebben.
2. Het is hydrofiel. Als er water(damp) bij de brandstof komt, scheidt de ethanol zich van de benzine, en komt er bovenop te drijven. Dit kan problemen veroorzaken als corrosie, en als dit wordt aangezogen door de brandstofpomp, dan levert dit ook problemen op met de brandstof injectie. Dit gebeurt vaak als het voertuig langere tijd stil heeft gestaan. Rij je regelmatig met het voertuig, dan heb je hier weinig tot geen last van.

Daarom, als je de motor in de winterstalling zet of alleen een mooi weer rijder bent, gebruik altijd een brandstof stabilisator als je verwacht dat de motor langere tijd stil zal staan. Die voorkomt dat de ethanol zich scheidt.

Het is sowieso een goed idee om regelmatig met de motor te rijden. De onderdelen blijven dan gesmeerd, en de kans op verontreinigingen in de olie door degradatie is lager, aangezien deze door de oliefilter afgevangen worden. Wat je iig niet moet doen is alleen de motor starten, de motor stationair laten draaien, en dan de motor weer in de stalling zetten. Als de motor niet op bedrijfstemperatuur komt zorgt de verbranding voor overmatige hoeveelheden condensatie in het blok, carter, de olie, en de uitlaat. Dit veroorzaakt corrosie en degradeert de smeermiddelen. Als de motor op bedrijfstemperatuur is wordt deze waterdamp voldoende afgevoerd. Ga in ieder geval een rit maken van 20 minuten of meer.
2020 FLHRXS - RRGD
Fuel Moto 128ci blok en uitlaatsysteem; CP Carrillo 10,75:1 zuigers; Wood 22X-E nokkenas en klepstoters; Feuling ovale klepveren, RS oliepomp en distributie plaat; S&S roltuimelaars en kettingspanner; Screamin' Eagle luchtfilter; Ward 64mm spruitstuk; 5,5g/s injectoren; Dynojet Powervision 2 en Target Tune (WBO₂); 16" Carlini stuur; Barnett Scorpion lock-up koppeling; Man-o-War motortandwiel
Peu
Active Member
Active Member
Berichten: 763
Lid geworden op: 18 jan 2020 18:10

Re: E10

Bericht door Peu »

Bloody Marvelous schreef: 28 apr 2021 13:07 Moet even eerlijk toegeven dat ik niet alles gelezen heb, maar zag wel dat er een paar dingen door mekaar gehaald werden.

E5 en E10 heeft alleen betrekking op de hoeveelheid ethanol in de benzine. E5 is max 5% ethanol. E10 is max 10% ethanol.
Bio-ethanol is gewoon ethanol, maar het is biologisch geproduceerd. In theorie is 98 RON E10 ook mogelijk, alleen dat is er nog niet.

95 en 98 geven het RON getal aan. Hoe hoger het RON getal, hoe hoger de brandstof resistent is tegen ontbranding.
Het RON getal geeft niet de hoeveelheid energie aan in de brandstof. Als je motor niet pingelt met 95 RON is er geen enkel voordeel om brandstof met een hoger RON getal te tanken.
Premium brandstof (zoals V-Power) bevat ook toevoegingen die verontreinigingen in de motor oplossen. Het kan geen kwaad om zo nu en dan V-Power te tanken om eventuele verontreinigingen uit de motor en het brandstofsysteem te verwijderen.

Ethanol heeft twee belangrijke nadelen:
1. Het brandt met een hogere temperatuur. Bij een vloeistof gekoelde motor is dat over het algemeen niet zo'n probleem, maar voor een luchtgekoelde motor kan dat wel gevolgen hebben.
2. Het is hydrofiel. Als er water(damp) bij de brandstof komt, scheidt de ethanol zich van de benzine, en komt er bovenop te drijven. Dit kan problemen veroorzaken als corrosie, en als dit wordt aangezogen door de brandstofpomp, dan levert dit ook problemen op met de brandstof injectie. Dit gebeurt vaak als het voertuig langere tijd stil heeft gestaan. Rij je regelmatig met het voertuig, dan heb je hier weinig tot geen last van.

Daarom, als je de motor in de winterstalling zet of alleen een mooi weer rijder bent, gebruik altijd een brandstof stabilisator als je verwacht dat de motor langere tijd stil zal staan. Die voorkomt dat de ethanol zich scheidt.

Het is sowieso een goed idee om regelmatig met de motor te rijden. De onderdelen blijven dan gesmeerd, en de kans op verontreinigingen in de olie door degradatie is lager, aangezien deze door de oliefilter afgevangen worden. Wat je iig niet moet doen is alleen de motor starten, de motor stationair laten draaien, en dan de motor weer in de stalling zetten. Als de motor niet op bedrijfstemperatuur komt zorgt de verbranding voor overmatige hoeveelheden condensatie in het blok, carter, de olie, en de uitlaat. Dit veroorzaakt corrosie en degradeert de smeermiddelen. Als de motor op bedrijfstemperatuur is wordt deze waterdamp voldoende afgevoerd. Ga in ieder geval een rit maken van 20 minuten of meer.
Klinkt goed. Wat ik nagevraagd heb is dat 98oct "E5" bij ESSO, BP en Shell géén Ethanol bevat (is eigenlijk "E0"), die tank ik dus.
Plaats reactie