~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

motorgeluid

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Gebruikersavatar
tomharley
Active Member
Active Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 jun 2020 21:09
Zo ja, wat voor type: lowrider
Bouwjaar: 1985

motorgeluid

Bericht door tomharley »

in de laatste MAG staat een aantal berichten over geluid overlast van motoren.
er is een marge van 2db op het geluid wat je motor mag maken volgens het kentekenregister.
bij overschrijding van 4 db is de boete 280 euri.
daarboven 420euri.
onnodig geluid produceren (vol gas wegtrekken, burn outs, gas open draaien voor rood licht enz.) 390 euri.
als je pech hebt krijg je ook nog een wok status (wachten op keuring).
je mag dan niet rijden en motor wordt opnieuw door de RDW gekeurd.
tenslotte bij geen typeplaatje en is de waarde ook niet opgenomen in het kentekenregister (ovi.rdw.nl)
gelden de volgende eisen viertakt motoren voor 1960 bij 2000 toeren
vanaf 1960 4000 toeren het aantal db is 92 voor een 125 tot 106 voor motor van 1000 cc of zwaarder.
no fear no fun
Gebruikersavatar
Heppie
Active Member
Active Member
Berichten: 27678
Lid geworden op: 01 jun 2013 08:12
Zo ja, wat voor type: CMX1100 Rebel
Bouwjaar: 21
Locatie: 020

Re: motorgeluid

Bericht door Heppie »

Wat een gelul,gewoon oordoppen in doen :lol: :lol:
Slecht weer bestaat niet,wel slechte motorkleding .
Gebruikersavatar
Bitchin
Active Member
Active Member
Berichten: 3481
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:32
Zo ja, wat voor type: Softail
Bouwjaar: 1990

Re: motorgeluid

Bericht door Bitchin »

Dan zit ik goed, 106 is een hoop, en dat hal ik niet (geen type plaatje of kentekenvermelding )

Maar ik hoef ook geen bordje te koop in mijn tuin, geplaatst door kwade buren

Het zullen niet de directe buren zijn, die hebben nl ook 2 HD's
Gebruikersavatar
ɯǝןןıʍ
Forum Member
Forum Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2020 13:57
Zo ja, wat voor type: FXD
Bouwjaar: 1997
Locatie: u ǝ d ɯ ɐ ʞ

Re: motorgeluid

Bericht door ɯǝןןıʍ »

De maat begint vol te raken en het heeft geen zin om te “ja maar hunnie” te roepen. Het is een kwestie van tijd en ze gaan handhaven. Sta je dan met je dempers met verstelbare kleppen op standje stil kun je nog een bekeuring krijgen omdat met dichte kleppen overschrijd je toch de waarde die op het afgegeven kenteken staat. Kun je zo je dure dempers bij het afval zetten en op marktplaats gaan zoeken naar de originele type van je motor.
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: motorgeluid

Bericht door PS RoadKing »

tijdje terug las ik nog wat over Europese regelgeving m.b.t. (motor)geluid en daar werd gesteld dat uitlaten die instelbare kleppen hebben zoals J&H, Kesstech etc verboden zijn/worden, ook uitlaten met dB killers die je eenvoudig met een schroefje (de)monteert zonder de uitlaat te vernielen zijn/worden verboden;
en als er straks intensief gehandhaafd gaat worden is 90% van de Harley's aan de beurt; ik hoor wel eens mensen zeggen dat het een kleine groep is die het voor de meerderheid verpest, maar daar geloof ik niet in, zeker bij de Harley rijders is het maar een heel klein groepje wat een geluidskeuring positief zal doorstaan.....
Gebruikersavatar
ɯǝןןıʍ
Forum Member
Forum Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2020 13:57
Zo ja, wat voor type: FXD
Bouwjaar: 1997
Locatie: u ǝ d ɯ ɐ ʞ

Re: motorgeluid

Bericht door ɯǝןןıʍ »

Ik ben wel zo bijdehand geweest om alvast de originele dempers die bij mijn dyna horen op marktplaats te scoren. Die hebben tijdens de typegoedkeuring eronder gezeten (althans niet deze maar met het zelfde oem nummer) dus daarmee zit ik volgens de regels helemaal goed mee.
Maar allechristus wat smoren die de boel zeg, abnormaal gewoon.
Gebruikersavatar
tomharley
Active Member
Active Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 jun 2020 21:09
Zo ja, wat voor type: lowrider
Bouwjaar: 1985

Re: motorgeluid

Bericht door tomharley »

heb toevallig net mijn screaming eagle dempers ook weer een beetje dicht geslagen.
moet nog kijken hoe het klinkt en hoe het loopt.
no fear no fun
Gebruikersavatar
Bitchin
Active Member
Active Member
Berichten: 3481
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:32
Zo ja, wat voor type: Softail
Bouwjaar: 1990

Re: motorgeluid

Bericht door Bitchin »

Toch eens kijken wat er op mijn oude uitlaten staat, maar wanneer pakken ze dan die snerpers op die racebakken aan, hoog in toeren bij een stoplicht staan janken, bij de meeste Harley's die hier voorbij komen valt het echt wel mee
Gebruikersavatar
tomharley
Active Member
Active Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 jun 2020 21:09
Zo ja, wat voor type: lowrider
Bouwjaar: 1985

Re: motorgeluid

Bericht door tomharley »

zit nu ook te kijken naar uitlaten van twin cams. deze hebben zo te zien meer volume.
weet alleen niet of de aansluiting rond 45 is.
no fear no fun
Loki
Forum Member
Forum Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2020 09:17
Zo ja, wat voor type: Sport Glide
Bouwjaar: 2019

Re: motorgeluid

Bericht door Loki »

PS RoadKing schreef: 28 sep 2020 13:16 tijdje terug las ik nog wat over Europese regelgeving m.b.t. (motor)geluid en daar werd gesteld dat uitlaten die instelbare kleppen hebben zoals J&H, Kesstech etc verboden zijn/worden, ...
Heb je misschien een link naar deze bron?

Hier lees ik iets anders:
https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... aatgeluid/
"Maar voor de duidelijkheid: ook met open klep en het donkere geluid voldoet de Jekill & Hyde uitlaat aan alle geluidseisen en is de demper dus goedgekeurd."

Dan nog van de eigen site:
https://www.jekillandhyde.com/nl/news/1 ... nd-mr-hyde
"Dr. Jekill & Mr. Hyde | The Exhaust biedt een volledig street legal uitlaat. Het uitlaatsysteem beschikt over een Europese typegoedkeuring en voldoet daarmee aan alle Europese wet- en regelgeving en is tevens CARB / EPA en TÜV getest. De reden hiervoor is dat elk Dr. Jekill & Mr. Hyde-systeem een smartbox bevat: deze elektronische besturingseenheid is het brein van het product en bevat software die CANBUS-signalen leest die uit de ECU van de motorfiets komen.

Door het systeem te committeren aan de parameters die zijn vastgelegd in de EU-wetgeving, zal de Smartbox indien nodig naadloos en subtiel ingrijpen. Rijders hoeven zich in geen enkele situatie zorgen te maken dat ze de wet overtreden; het systeem is altijd legaal, ongeacht de geselecteerde soundmodus."


Ik neem aan dat voor Kesstech het zelfde geldt.
Plaats reactie