~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Mag dit, en hoe dan???

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Peu
Active Member
Active Member
Berichten: 763
Lid geworden op: 18 jan 2020 18:10

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Peu »

Heppie schreef: 24 apr 2021 17:07 Gewoon op een fietsendrager .
Gaat helemaal lukken met 65kg kogeldruk :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Gerry »

Koop een Pickup, dan heb je nog iets leuks om mee te rijden ook ;)

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Barny
Forum Member
Forum Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 nov 2019 09:00
Zo ja, wat voor type: Road King
Bouwjaar: 2006

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Barny »

Gerry schreef: 24 apr 2021 15:16 dit valt onder nr4

Wat jij aanstreept is slepen met een touwtje
Hier is geen sprake van een Dolly of afsleep as volgens de begrippenlijst 1.1 van de zelfde regeling voertuigen

mijn verwachting is dat op het moment je een ijverige politieagent tegen komt je gewoon een bekeuring krijgt die je dan mag aanvechten

Barny
Gebruikersavatar
redfred
Forum Member
Forum Member
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 nov 2019 01:08
Zo ja, wat voor type: ultra classic
Locatie: Friesland

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door redfred »

Uit interesse even opgezocht op internet, hier is veel over te vinden.
Het is niet geregeld in de wet dus mag het.
Remmerij hoeft hier niet mee te werken want minder dan 750 kilo, wel moet de verlichting met het trekkende voertuig meewerken.

In andere landen (m.u.v. GB) is het verboden maar over het algemeen geeft het weinig problemen.
Gewoon doen dus, over de grens op de gok... de fiets op een aanhanger is misschien een beter idee.

Info o.a. op:
https://www.dropbox.com/s/w0mddplvofxgf ... n.pdf?dl=0
Leaver dea as slaef
zijlvaart67
Active Member
Active Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 24 nov 2017 21:17

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door zijlvaart67 »

Uit de Staatscourant:

– dolly:
aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt; of
c. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;


Het probleem is alleen dat het een aanhangwagen betreft en 'aanhangwagens' kennen van zichzelf aanvullende eisen zoals 'verlichting' ed. Nu is dat hier niet mogelijk, maar de dolly zelf is gewoon toegestaan. Derhalve ga je geen rechter vinden die je veroordeelt omdat je dolly niet over een reflector beschikt oid..terwijl de dolly zelf gewoon mag..

Je kentekenplaat is niet goed zichtbaar; nou, hoera.. Maar ook dat is geen probleem want je wordt gewoon bekeurd op het kenteken van je motor.. en ook dat is compleet conform de wetgeving.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 apr 2021 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Gerry »

Ik heb mijn ,,Jeffy,, al 4 keer naar huis gesleept met mijn motor en een touwtje..
En we zijn zelfs nooit staande gehouden...
Als je de hele dag aan alle malle onbegrijpbare regeltjes moet voldoen , dan kun je beter thuis blijven..
Wij doen altijd maar wat op dat moment nodig is..
Want als je gaat informeren dan mag er niks of ze weten het zelf ook niet..
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Barny
Forum Member
Forum Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 nov 2019 09:00
Zo ja, wat voor type: Road King
Bouwjaar: 2006

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Barny »

zijlvaart67 schreef: 25 apr 2021 09:02 Uit de Staatscourant:

– dolly:
aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt; of
c. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;


Het probleem is alleen dat het een aanhangwagen betreft en 'aanhangwagens' kennen van zichzelf aanvullende eisen zoals 'verlichting' ed. Nu is dat hier niet mogelijk, maar de dolly zelf is gewoon toegestaan. Derhalve ga je geen rechter vinden die je veroordeelt omdat je dolly niet over een reflector beschikt oid..terwijl de dolly zelf gewoon mag..

Je kentekenplaat is niet goed zichtbaar; nou, hoera.. Maar ook dat is geen probleem want je wordt gewoon bekeurd op het kenteken van je motor.. en ook dat is compleet conform de wetgeving.
klopt
dat ding wat geschroefd zit aan he trekhaak is geen "aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ" dus geen dolly
de rest heeft er dus niets mee te maken,,, ook C niet

Barny
zijlvaart67
Active Member
Active Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 24 nov 2017 21:17

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door zijlvaart67 »

Eens, maar ik heb geleerd dat wetgeving heel ruim geïnterpreteerd kan worden. In een rechtszaal lig je helemaal dubbel over wat er wel en niet toegestaan wordt. Wie had ooit verwacht dat een gsm ingeklemd in een hoofddoek verboden zou zijn als je de regel bekijkt?

Met andere woorden; het gaat heel vaak om de interpretatie van in dit geval de (Europese) wet; een (af)sleepdolly is per definitie in Europa toegestaan en dan wordt mi ondergeschikt hoe deze er dan op de nuances uit moet zien.

Hoe dan ook; gewoon een keer een rechtszaak opstarten; als het echt niet als dolly wordt gezien, dan val je terug naar de definitie van ' ondeelbare lading' en dat ga je achter een personenauto of kleine bedrijfsauto zeker verliezen.
Vels
Forum Member
Forum Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2020 18:51
Zo ja, wat voor type: Road King
Bouwjaar: 2011

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Vels »

Gerry schreef: 24 apr 2021 16:14 Nou, eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in die doly..
Zo'n gammel karretje legt ook bij de eerste best kuil ondersteboven.
Zeker niet.
Wij hebben ook zo'n trailer.
Mijn vrouw is net begonnen met motorrijles maar is te klein voor de lesmotor. Dus hebben we gekozen om zelf een motor te kopen waar ze op kan lessen. Ze heeft inmiddels een Honda 500 Rebel. Deze hebben we opgehaald met zo'n trailer en ik was verbaasd hoe stabiel deze achter de auto hangt. Mijn vrouw gebruikt hem nu ook ook van, en naar, de rijschool te rijden. En hij staat rechtop tegen de schutting. Bijna geen last van. 😁
Gebruikersavatar
Heppie
Active Member
Active Member
Berichten: 27678
Lid geworden op: 01 jun 2013 08:12
Zo ja, wat voor type: CMX1100 Rebel
Bouwjaar: 21
Locatie: 020

Re: Mag dit, en hoe dan???

Bericht door Heppie »

Ik denk dat deze wel in je schuur past Bart.
Helemaal demontabel.
Kost nieuw maar net 500 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Slecht weer bestaat niet,wel slechte motorkleding .
Plaats reactie