~~ UPCOMING EVENTS ~~
... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***
... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***
Mijn oude Dyna
-
- Forum Member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
- Zo ja, wat voor type: Dyna
- Bouwjaar: 2002
Re: Mijn oude Dyna
Inmiddels is de Harley wat onder het mes geweest en zijn er wat kilogrammen van af.
Het ijzeren voor spaakwiel is vervangen door een RVS gespaakt voorwiel, het massieve 16" achterwiel is vervangen door een 17" RVS gespaakt achterwiel met Alu velg.
Nooit geweten dat een 17" wiel lichter weegt dan een 16"wiel.
Dit komt door de verandering in band maat. Dat was 150/80-16 en werd 150/70-17. Het verschil in hoeveelheid rubber van een 150/80 is uiteraard groter dan bij een 150/70, zelfs als de bandmaat van 16" stijgt naar 17". Toch weer een kilo aan niet geveerd gewicht, + het verschil van massief alu velg naar gespaakt, dat scheelde aardig wat kilo's .
De 12" shocks zijn vervangen door 13,5" shocks die een ook nog een stuk minder wegen.
De passagiers voetsteunen met bevestigingen zijn er af.
De zware ijzeren SE uitlaat met chroom schilden is vervangen door een RVS 2 in 1 model. dat scheelde ook al rond de 6 kilo.
Achter spatbord met achterlicht (1 kilo) en richtingaanwijzers vervangen door een korter model met Alu achterlichtje en pinkertjes van een paar gram.
Zware accubak met lood accu is wordt momenteel vervangen door een Lithium model en RVS accu behuizing.
Ik schat in totaal al ruim 25 kilo er af.
Het exacte gewicht moet ik nog na meten. Het wachten is op de 500kg weegschaal die nog onderweg is.
Ik doe veel zelf, maar voor de las klussen en de elektriciteit wordt ik geholpen door een maatje.
Het ijzeren voor spaakwiel is vervangen door een RVS gespaakt voorwiel, het massieve 16" achterwiel is vervangen door een 17" RVS gespaakt achterwiel met Alu velg.
Nooit geweten dat een 17" wiel lichter weegt dan een 16"wiel.
Dit komt door de verandering in band maat. Dat was 150/80-16 en werd 150/70-17. Het verschil in hoeveelheid rubber van een 150/80 is uiteraard groter dan bij een 150/70, zelfs als de bandmaat van 16" stijgt naar 17". Toch weer een kilo aan niet geveerd gewicht, + het verschil van massief alu velg naar gespaakt, dat scheelde aardig wat kilo's .
De 12" shocks zijn vervangen door 13,5" shocks die een ook nog een stuk minder wegen.
De passagiers voetsteunen met bevestigingen zijn er af.
De zware ijzeren SE uitlaat met chroom schilden is vervangen door een RVS 2 in 1 model. dat scheelde ook al rond de 6 kilo.
Achter spatbord met achterlicht (1 kilo) en richtingaanwijzers vervangen door een korter model met Alu achterlichtje en pinkertjes van een paar gram.
Zware accubak met lood accu is wordt momenteel vervangen door een Lithium model en RVS accu behuizing.
Ik schat in totaal al ruim 25 kilo er af.
Het exacte gewicht moet ik nog na meten. Het wachten is op de 500kg weegschaal die nog onderweg is.
Ik doe veel zelf, maar voor de las klussen en de elektriciteit wordt ik geholpen door een maatje.
Laatst gewijzigd door Grizzly op 17 dec 2020 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum Member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
- Zo ja, wat voor type: shovel
- Bouwjaar: 1979
Re: Mijn oude Dyna
uh , uiteraard is een 16 inch lichter dan een 17
-
- Forum Member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
- Zo ja, wat voor type: Dyna
- Bouwjaar: 2002
Re: Mijn oude Dyna
Ja inderdaad, grappig he.
Ik had het zelf andersom verwacht, zoals de meesten. Maar omdat de band maat ook verandert en die 17" band minder weegt dan de 16" band, komt het gehele wiel op een lager gewicht uit.
Ik zag toevallig het zelfde op het USA Harley forum, waar iemand al die banden en wielen had gewogen en tot de zelfde conclusie kwam.
-
- Forum Member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
- Zo ja, wat voor type: shovel
- Bouwjaar: 1979
Re: Mijn oude Dyna
volgens mij heb je het dan verkeerd neergezet , je bedoelt dat een 17 inch wiel lichter is dan een 16 inch ?
-
- Forum Member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
- Zo ja, wat voor type: Dyna
- Bouwjaar: 2002
Re: Mijn oude Dyna
Thanks, Inderdaad staat het verkeerd om. Een 17" wiel is lichter dan een 16" wiel.rene79shovel schreef: ↑08 dec 2020 19:47 volgens mij heb je het dan verkeerd neergezet , je bedoelt dat een 17 inch wiel lichter is dan een 16 inch ?
Je zou eerder denken dat 17 groter is, dus zwaarder. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Mijn oude 16" wiel woog 37.2 lbs en mijn nieuwe 17" gespaakte wiel 27.5lbs, dat scheelt bijna 10lbs per wiel, onafgeveerd gewicht.
-
- Forum Member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
- Zo ja, wat voor type: Dyna
- Bouwjaar: 2002
Re: Mijn oude Dyna
Inmiddels de accu en de accu bak vervangen.
De Lithium accu weegt nog geen 1.5 kg
De oude lood accu van DEKKA woog 7kg, dus dat spaart 5.5kg uit.
De oude massief ijzeren accu bak was nog wel goed, maar had best wel wat diverse vormen.
Die wilde ik voorlopig niet namaken in RVS, dus heb ik hem een stuk lichter gemaakt door er gaten in te boren.
Niet veel gewicht, maar alle onsjes tellen.
De behuizing was van verchroomd ijzer, zoals het meeste Harley spul, en erg roestig (zoals ook zo vaak met USA chroom)
Dat was makkelijk na te maken in RVS, maar ook dat is meer cosmetisch en slechts een klein beetje lichter.
De beltguard was helemaal een bonk geroest USA ijzer dus ook daar maar flink de tol op gezet en met de bovenfrees gaten in gemaakt.
Misschien dat ik deze wel ooit namaak in RVS. Moet niet moeilijk zijn met was laswerk.
De Lithium accu weegt nog geen 1.5 kg
De oude lood accu van DEKKA woog 7kg, dus dat spaart 5.5kg uit.
De oude massief ijzeren accu bak was nog wel goed, maar had best wel wat diverse vormen.
Die wilde ik voorlopig niet namaken in RVS, dus heb ik hem een stuk lichter gemaakt door er gaten in te boren.
Niet veel gewicht, maar alle onsjes tellen.
De behuizing was van verchroomd ijzer, zoals het meeste Harley spul, en erg roestig (zoals ook zo vaak met USA chroom)
Dat was makkelijk na te maken in RVS, maar ook dat is meer cosmetisch en slechts een klein beetje lichter.
De beltguard was helemaal een bonk geroest USA ijzer dus ook daar maar flink de tol op gezet en met de bovenfrees gaten in gemaakt.
Misschien dat ik deze wel ooit namaak in RVS. Moet niet moeilijk zijn met was laswerk.
- hankypanky
- Active Member
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: 27 sep 2015 11:55
- Zo ja, wat voor type: RK classic
- Bouwjaar: 2006
Re: Mijn oude Dyna
moet je nou zelf ook nog op dieet?
-
- Forum Member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 21 nov 2020 13:42
- Zo ja, wat voor type: shovel
- Bouwjaar: 1979
Re: Mijn oude Dyna
tja , gaatje boren is het nieuwe custom
-
- Forum Member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 jun 2020 18:09
- Zo ja, wat voor type: Dyna
- Bouwjaar: 2002
Re: Mijn oude Dyna
Eigenlijk is het een oud custom.
Vanaf het ontstaan van motoren wisten de echte slimmeriken dat gaten boren in de onnodige stukken metaal de motor lichter maakt.
En een lichtere motor is sneller, remt beter, stuurt en veert makkelijker en gebruikt minder brandstof.
Het is zelfs een design feature geweest, dat regelmatig terug komt in duurdere onderdelen.
Een aantal aftermarket leveranciers doet het nog steeds. Deze buckshot is een goed voorbeeld, al kost deze €141.
Als ik zo om me heen kijk naar vele Harley rijders, begrijp ik dat flink overgewicht voor sommigen een reden is om Harley te rijden .
Voor mij gelukkig niet. Dat is nog spier massa en geen overtollige bagger.